Klasser vinter og vår 2019

Jan-Mai

 

DYNAMISK YOGA

- fleksibilitet og pust

Denne klassen er for deg som har praktisert litt yoga før, kjenner noen av prinsippene i yoga eller som ønsker å forsøke en yogaform som er noe fysisk krevende. Det er en del belastning av armer og skuldre i de dynamiske yogaformene og vi fokuserer derfor mye på god teknikk. Dersom du har skader eller problemer med skuldre, armer, hender og håndledd kan du velge en mer skånsom yogaform.
Varighet: 60-90 min


MYK YOGA

- tilstedeværelse i bevegelse

Dette er en rolig form for yoga hvor en ikke behøver tidligere erfaring med yoga. Man behøver heller ingen veltrent kropp. Mindful yoga er en tilnærming der "mindful" forstås som en holdning og yoga som prosess. Her bindes buddhistisk mindfulness-praksis med yoga asanas (fysiske stillinger) og pranayama (pusteøvelser). Vi utforsker oppmerksomt nærvær i kroppen, tankene og følelsene i øyeblikket. Mindful yoga er et verktøy som gir oss tilgang på vårt indre liv og økt kroppsbevissthet og forståelse. 

Mindful yoga handler ikke om å prestere, men å bli kjent med kroppen, egne grenser og observere mønstre man tillegger seg i løpet av et liv. Yoga speiler gjerne livet ellers, og kan være et hjelpemiddel til å endre uhensiktsmessige mønstre.
Varighet: 60-75 min
 


ASHTANGA YOGA

- styrke og fleksibilitet

Denne klassen er for deg som har praktisert litt yoga før, kjenner noen av prinsippene i yoga eller som ønsker å forsøke en yogaform som er noe fysisk krevende. Ashtanga Vinyasa Yoga er en av de eldste stilene og denne yogaformen har inspirert de aller fleste andre retninger innen yoga i dag. Vi følger en bestemt sekvens av ulike stillinger i grunnserien (Primary Series) som skal bidra til vitalitet, styrke og styrke av både kropp og sinn. 
Varighet: 90 MIN
 

 

YIN YOGA

- inn for landing

Dette er en svært rolig myk yogaform som kan være effektiv mot stress og spenninger. Yin yoga er en rolig terapeutisk yogaform hvor de fleste stillinger gjøres liggende eller sittende på matta, mens vi jobber med dyp muskulatur, bindevev og leddbånd. Dette er en organisk måte å jobbe på. Det betyr at man ikke bruker muskelkraft, men at det er pusten som hjelper kroppen å gi slipp på spenninger og aktivere det parasympatiske nervesystemet. Vi blir litt lengre i hver stilling enn i andre yogaformer, ca tre til fem minutter. I yin yoga benytter vi oss gjerne av puter og andre hjelpemidler for å støtte kroppen og lettere falle til ro.

 
 

DEVA YOGA

- omsorg i bevegelse

Deva yoga er en skånsom, enkel, dyptgående og terapeutisk yogaform. Deva yoga er utviklet spesielt for å bruke yoga og meditasjon som terapeutisk verktøy for bedring og lindring av muskel/skjelettplager og kroniske smerter i muskel og skjelettsystemet, herunder spenninger og stivhet i muskler og ledd.

Vi jobber med nervesystemet, å få kontakt med den parasympatiske delen av vårt nervesystem, den delen som hjelper oss å hvile og som bidrar til kroppens egen evne til å restituere seg. Om du opplever mye «stress» i ditt liv, kan Deva yoga hjelpe deg til bedre balanse. Deva yoga bruker enkle øvelser med bevegelse, pust, oppmerksomhet og dyp avspenning for å støtte kroppens fysiologiske systemer for tilfriskning og gjenoppbygging.

I Deva yoga jobber vi med å frigjøre spenninger, endre tanke og bevegelsesmønster, etablere funksjonelle nevrologiske mønstre, styrke svak muskulatur og etablere funksjonelt samspill i muskelgrupper.

Varighet: 75 min