Høsten 2019

 

RESTORATIVE FLOW

- MYK FLYT inn i nærende hvile

Gi deg hen i en myk flyt. I denne klassen lar vi lar pusten lede oss inn i stillinger som både åpner opp og lar oss spenne av. Gjennom varsom og bevisst bevegelse gis både kroppen og hodet mulighet til å slippe taket, og vi avslutter med en lengre avspenning.
Varighet 75 MIN


PEISE SVETT YOGA

- EI REAL ØKT PÅ MATTA!

Peise svett yoga tar utgangspunkt i øvelsene fra Ashtanga Vinyasa Yoga, men her blandes det også inn andre øvelser som kan variere noe fra gang til gang. Det er en dynamisk time og vi skal bli svette på matta. Innimellom kan det bli litt terping på teknikk i enkelte øvelser og det tas med noen rolige øvelser mot slutten for å få ned pulsen før avspenning. Det er en fordel om du har gjort yoga før, men timen passer for de fleste og nybegynnere er også velkomne.
Varighet 90 MIN


HATHA YOGA

- KLASSISK HATHA YOGA

Ordet «hatha» kan oversettes til «sol» (ha) og «måne» (tha) – yoga for balanse, og «hatha yoga» omfatter de fleste yoga-former vi kjenner i dag. I denne klassen praktiserer vi klassisk hatha yoga – som baserer seg på fem prinsipper: pust, bevegelse og avspenning, i tillegg riktig diett og positiv tenking/meditasjon.

En typisk klasse starter med pranayama (pusteøvelser) for å roe ned sinnet, deretter en serie med solhilsener for å varme opp alle deler av kroppen. Så går vi gjennom de 12 grunnleggende yoga-asanaene (stillingene) som bl.a. beveger ryggraden i alle retninger. Alle klasser avsluttes med en guidet avspenning.

Klassen vil oppleves som relativt rolig – en mellomting mellom ashtanga og yin. Vi puster oss inn i stillingene – og holder dem relativt lenge - slik at kroppen får anledning til å justere og tilpasse seg. Du vil oppleve økt fleksibilitet, styrke og kroppskontakt og kjenne deg roligere og mer tilstede etter klassen.

Varighet 75 MIN


ASHTANGA YOGA

- “Practice and all is coming”

Denne klassen er for deg som har praktisert litt yoga før, kjenner noen av prinsippene i yoga eller som ønsker å forsøke en yogaform som er noe fysisk krevende. Ashtanga Vinyasa Yoga er en av de eldste stilene og denne yogaformen har inspirert de aller fleste andre retninger innen yoga i dag. Vi følger en bestemt sekvens av ulike stillinger i grunnserien (Primary Series) som skal bidra til vitalitet, styrke og styrke av både kropp og sinn.
Varighet: 90 MIN


YIN YOGA

- KRAFTEN I HVILE

Dette er en svært rolig myk yogaform som kan være effektiv mot stress og spenninger. Yin yoga er en rolig terapeutisk yogaform hvor de fleste stillinger gjøres liggende eller sittende på matta, mens vi jobber med dyp muskulatur, bindevev og leddbånd. Dette er en organisk måte å jobbe på. Det betyr at man ikke bruker muskelkraft, men at det er pusten som hjelper kroppen å gi slipp på spenninger og aktivere det parasympatiske nervesystemet. Vi blir litt lengre i hver stilling enn i andre yogaformer, ca tre til fem minutter. I yin yoga benytter vi oss gjerne av puter og andre hjelpemidler for å støtte kroppen og lettere falle til ro.

Varighet 90 MIN


MYK YOGA

- EN HENSYNSFULL TILNÆRMING TIL YOGA

Denne klassen vil åpne med en mindfulness meditasjon for å samle oppmerksomheten i kroppen din på matta - dette gjøres i en stilling tilpasset deg. De fysiske yogastillingene vil skje i rolig tempo der du vil få tid og rom til å bevege deg i takt med egen pust og å lytte til behovene til kroppen din. Vi vil gjøre liggende, sittende og stående yogastillinger, alle kan justeres og klassen passer godt dersom du har ekstra hensyn du må ta. Vi vil ha fokus på økt kroppsbevissthet og avslutter timen med dybdeavspenning. Passer for alle, uansett tidligere yogaerfaring. Nybegynnere er velkomne.

Varighet 75 MIN


Meditasjon & dyp avspenning

- LA DEG GUIDE TIL NÆRENDE STILLHET

Pauser i hverdagen med ro og stillhet er helt nødvendig. Livsnødvendig. Det å gi seg selv rom innimellom med “ikke-gjøring” har en positiv effekt på alt fra grunnleggende kroppslige funksjoner til kreativitet! I denne timen vil du guides gjennom en meditasjon som avsluttes med en dyp avspenning. Vi bruker det vi har tilgjengelig for å finne roen - puter, tepper - kanskje du vil sitte på en stol? Varmt velkommen til å kjenne verdien av hvile sammen med oss.

Denne timen er etter Ashtanga Yoga på onsdager og det kan være en veldig deilig kombinasjon å gjøre begge klassene!

Varighet 60 MIN